• by: [:swvar:text:225:]
  • May 17th, 2021
  • Category: Blog

PRovoke Agency ranking 2021


Elk jaar komt PRovoke met een top 250 van PR bedrijven wereldwijd en een analyse van de sector. PRovoke werd in 2000 opgericht als het Holmes-rapport door Paul Holmes, een wereldwijd gekende persoonlijkheid voor de PR sector. PRovoke rapporteert en analyseert public relations-trends over de hele wereld en heeft ook zijn eigen awards (de Sabre Awards – die voor onze sector eigenlijk belangrijker zijn dan de Lions).

Je kan het volledige artikel over de top 250 hieronder in de newsletter lezen, maar dit zou voor mij de belangrijkste samenvatting zijn:

Uit het onderzoek blijkt dat de top 250 PR-firma's in 2020 een inkomen uit honoraria van ongeveer $ 13,2 miljard hebben gerapporteerd, wat in USD gelijk is ten opzichte van vorig jaar maar te verklaren door een zwakkere Amerikaanse dollar want analyse in constante valuta toont een daling van de Top 250 van iets minder dan 4%.
Hoewel dit de eerste jaarlijkse daling van de PR-industrie betekent sinds de wereldwijde financiële crisis meer dan tien jaar geleden, is het eigenlijk nog steeds beter dan verwacht, gezien de grimmige vooruitzichten voor de sector twaalf maanden geleden.

Uit de analyse van PRovoke Media blijkt ook dat de vraag naar bedrijfs- en corporate communicatie tijdens de pandemie, met specifiek communicatieadvies in crisis, public affairs en employee engagement, sterk is toegenomen. Ook zien ze een sectorspecifieke groei in bijvoorbeeld de gezondheidszorg en B2B-technologie. Veel van de agentschappen die gespecialiseerd zijn in deze praktijkgebieden en sectoren zijn in 2020 gegroeid, terwijl grotere netwerken profiteerden van specialistische (zo niet geografische) breedte, waardoor ze minder werden getroffen door de daling in meer consumer gerelateerd communicatie advies.

"Na een decennium van gestage groei heeft de wereldwijde pandemie vorig jaar niet verrassend geleid tot een daling van de PR-inkomsten," zegt Paul Holmes, oprichter van PRovoke Media. "Maar de daling was veel kleiner dan veel waarnemers aan het begin van de crisis hadden voorspeld, en aanzienlijk kleiner dan de daling in aangrenzende sectoren, zoals de reclame. Veel van wat PR-bureaus doen, is missiekritisch werk, werk in verband met bedrijfscrises en betrokkenheid van werknemers. En veel van wat ze doen is werk dat niet gemakkelijk kan worden overgenomen door andere bureaus uit andere disciplines."

Over ons
C² vertegenwoordigt en behartigt de belangen van natuurlijke en rechtspersonen actief in het domein van de Communicatie.
Volg ons op sociale media
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief