Uit een onderzoek van Brandwatch blijkt dat online haatspraak de afgelopen drie jaar met 38% is toegenomen. En dat zien de social media managers onder ons dagelijks in de praktijk.
Vanuit de gemeenschap van community managers en social media experts is daarom een charter opgesteld om daar iets aan te doen.
Het gaat er niet om om inhoudelijk te reageren op haatspraak en scheldpartijen, maar om samen grenzen te trekken. Gebruikers die reacties plaatsen die niet OK is, sturen we naar hierniet.be, zodat ze op zoveel mogelijk socialemediapagina’s op een muur botsen en geen platform meer krijgen voor online haat.
Wij zeggen samen: “Hier Niet”
Door dit charter te ondertekenen toon je dat je organisatie achter het Hier Niet charter staat.
Dit betekent dat er op je sociale media pagina’s geen ruimte is voor haatspraak, scheldpartijen, spam, etc. Het geeft je ook een leidraad van hoe dingen aan te pakken. Je kunt het volledige charter hier lezen (zie attach – voorlopig enkel in NL – FR volgt).
Vele (nationale) organisaties en bedrijven gingen je al voor. Op 23 januari wordt het charter gelanceerd dmv een communicatiecampagne.
Als C Square, the corp comm community, steunen we dit initiatief actief en nodigen we ook jou uit hier mee je schouders onder te zetten. We geloven in de kracht en het belang van social media, maar zeker ook in een respectvolle manier van social media gebruik en een kader dat de nodige tools aanreikt om negatieve, racistische en ander type boodschappen te kunnen indijken.
Hoe meer organisaties dit charter onderschrijven, hoe sterker de boodschap. Laat hier je gegevens en die van je organisatie achter:
Samen maken we van social media een kanaal dat echt meerwaarde kan bieden, zeker ook in corporate communicatie.
Alvast hartelijk dank voor je steun!
Met vriendelijke groeten,
Raad van Bestuur C Square, the Corp Comm Community